Najczęściej zadawane pytania

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

Przygotowaliśmy dla Ciebie praktyczne wskazówki dotyczące korzystania z portalu mojaWARSZAWA. Przejrzyj poniższe zagadnienia i znajdź odpowiedzi na swoje pytania.


INFORMACJE OGÓLNE


          Co rozumiemy pod pojęciem cyfryzacja? Czym różni się od digitalizacji?

          Czym są usługi cyfrowe?

          Czym jest portal mojaWARSZAWA i kto nim administruje?

          Czym jest Urzędowe Poświadczenie Odbioru (UPO)?

          Do czego służy "pismo w sprawie"?

          Kto stworzył portal mojaWARSZAWA i odpowiada za jego działanie?

          Gdzie mogę się zgłosić, jeśli będę potrzebować pomocy?

          Co dzieje się ze zgłoszeniem, które do Was zgłoszę?

          Chcę wyrazić opinię na temat tego portalu. Jak to zrobić?

          Czy muszę płacić, aby korzystać z usług dostępnych na portalu?

          Platforma ePUAP działa wolno, zawiesza się lub nie działa wcale - nie mogę złożyć swojego dokumentu. Co mam zrobić?


REJESTRACJA I LOGOWANIE


          Kto może założyć konto w portalu?

          Kim jest dostawca tożsamości?

          Czym jest profil zaufany? Gdzie mogę go założyć?

          Dlaczego wymagacie ode mnie profilu u dostawcy tożsamości?

          Jak mogę zarejestrować się w portalu?

          W jaki sposób mam zalogować się do portalu?

          Czy muszę podawać Wam swoje dane osobowe?

          Czy mogę samodzielnie usunąć swoje konto?


PANEL UŻYTKOWNIKA / MÓJ PANEL – DOSTĘPNY PO ZALOGOWANIU


          Co znajdę w swoim panelu użytkownika?

          Chcę opłacić swój podatek, mandat lub dokonać opłaty za gospodarowanie odpadami. Jak to zrobić?

          Gdzie sprawdzę, ile mam jeszcze do zapłaty względem Urzędu m.st. Warszawy?

          Czy mogę sprawdzić status swojego zobowiązania?

          Czy mam możliwość przejrzenia wszystkich złożonych przez portal do Urzędu spraw?

          Gdzie sprawdzę, czy złożony przeze mnie wniosek został rozpatrzony?

          Jak mogę dodać usługę do swoich ulubionych?

          Jak mogę usunąć usługę ze swoich ulubionych?

          Moja sprawa się zdublowała. Chcę wykasować jedną z tych spraw. Czy mam taką możliwość?

          Wczoraj udało mi się częściowo wypełnić wniosek i zapisać jego wersję roboczą. Dziś chcę dokończyć uzupełnianie danych i przekazać wniosek do Urzędu. Gdzie go znajdę?


PODATKI LOKALNE


          Jakie podatki mogę obliczać i opłacać w portalu?

          Chcę zapłacić swój podatek. Jak to zrobić?

          W jaki sposób mam obliczyć swój podatek i złożyć deklarację lub informację podatkową do Urzędu?

          Czym są kreatory podatkowe?

          Czym są moje przedmioty opodatkowania? Jak mogę je dodać?

          Gdzie przejrzę wszystkie złożone przeze mnie do Urzędu deklaracje i informacje podatkowe?

          Czym są deklaracje robocze i sugerowane?

          Udało mi się złożyć deklaracje przez portal mojaWARSZAWA. W panelu użytkownika przy jednej deklaracji mam status "Wygenerowana", przy drugiej "Dostarczona". Co to oznacza?

          Dane w portalu nie zgadzają się z tymi rzeczywistymi. Kwota moich podatków do zapłacenia jest błędna. Mam od niedawna nieruchomość podlegającą opodatkowaniu, ale nie widzę jej w portalu. Dlaczego tak się dzieje? Co mam zrobić w tej sytuacji?


ŚMIECI


          W jaki sposób mogę obliczyć swoją stawkę za gospodarowanie odpadami?


PŁATNOŚCI ELEKTRONICZNE


          Gdzie znajdę zestawienie dokonanych w portalu płatności?

          Kto realizuje płatności elektroniczne? Czy moje pieniądze są bezpieczne?


DANE W KONCIE UŻYTKOWNIKA


          Czy mogę edytować swoje podstawowe dane osobowe, np. imię, nazwisko oraz numer PESEL?

          Co oznacza, że dany adres jest adresem dla harmonogramu odbioru odpadów?

          Gdzie w portalu mogę edytować swoje dane?


KATALOG USŁUG


          W jaki sposób mogę wyszukiwać usługi na portalu?

          Czy mogę wyszukać usługę po nazwie?

          Czy muszę logować się do portalu, aby realizować wszystkie dostępne na portalu usługi?

          W jaki sposób mogę zrealizować usługę, która nie wymaga logowania do portalu?

          Czym jest wniosek ogólny?

          Chcę dowiedzieć się więcej o danej usłudze. Co mam zrobić?

          Co stanie się po wciśnięciu przycisku „Uruchom” na kafelku z usługą?

          Czym jest symbol serca przy przycisku „Uruchom” na kafelku z usługą?


INFORMACJE OGÓLNE


Co rozumiemy pod pojęciem cyfryzacja? Czym różni się od digitalizacji?


Pojęcie „cyfryzacja” zostało rozpowszechnione w 2011 roku w rządowym programie „Polska Cyfrowa”, gdzie wskazano trzy najważniejsze obszary, które ją tworzą:

1. Usługi cyfrowe

2. Dostęp do szybkiego internetu

3. Kompetencje cyfrowe obywateli

Usługi cyfrowe (nazywane również usługami elektronicznymi lub e-usługami) są świadczone drogą elektroniczną i można je realizować przez internet o każdej porze dnia. Więcej na ich temat przeczytasz w kolejnym zagadnieniu.

Dzięki rozbudowie szerokopasmowej infrastruktury, w tym m.in. linii telekomunikacyjnych i masztów, coraz więcej ludzi zyskuje dostęp do wysokiej jakości internetu. To z kolei przyczynia się do zapobiegania wykluczeniu cyfrowemu.

Cyfryzacja koncentruje się również na podnoszeniu kompetencji cyfrowych obywateli w zakresie korzystania z internetu oraz umiejętności posługiwania się nowoczesnymi rozwiązaniami technologicznymi. Budowanie tych kompetencji jest możliwe poprzez tworzenie projektów zachęcających ludzi do podejmowania działań w obszarze cyfrowym. 

Cyfryzacja nie dotyczy wyłącznie zagadnień technicznych, lecz również bierze pod uwagę ludzi oraz ich oczekiwania. W oparciu o zgłaszane potrzeby wytwarza usługi oraz dane w postaci cyfrowej. Dzięki temu wszystkie strony zaangażowane w funkcjonowanie danego miasta mogą swobodnie korzystać z elektronicznych zasobów, a na ich podstawie usprawniać swój sposób działania.

Digitalizacja natomiast stanowi element cyfryzacji i należy ją rozumieć jako proces cyfrowego tworzenia kopii analogowych. Proces ten sprzyja projektowaniu e-usług lub e-źródeł danych. Dobrym przykładem digitalizacji jest udostępnienie mieszkańcom Warszawy możliwości składania deklaracji podatkowych do Urzędu przez internet. Ich forma analogowa (formularz papierowy) została zamieniona na cyfrową (formularz elektroniczny).


Czym są usługi cyfrowe?


Usługi cyfrowe to usługi świadczone drogą elektroniczną – na odległość. Możesz zrealizować je online o każdej porze dnia i z dowolnego miejsca na świecie. Wystarczy, że posiadasz urządzenie z dostępem do internetu, np. laptop lub tablet.


Czym jest portal mojaWARSZAWA i kto nim administruje?


Portal mojaWARSZAWA to serwis internetowy z usługami cyfrowymi (e-usługami). Stanowi część portalu Warszawa19115 – miejskiego centrum kontaktu, do którego możesz zgłaszać rozmaite inicjatywy służące poprawieniu jakości życia w stolicy.

Portal mojaWARSZAWA rozpoczyna proces digitalizacji usług miejskich i ma na celu dostarczenie nowoczesnych rozwiązań technologicznych, dzięki którym zrealizujesz je szybko, bezpiecznie – bez konieczności osobistego stawiania się w Urzędzie.

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej, przeczytaj najważniejsze informacje o portalu, zapoznaj się z jego regulaminem oraz polityką prywatności.


Czym jest Urzędowe Poświadczenie Odbioru (UPO)?


Urzędowe Poświadczenie Odbioru, znane pod skrótem UPO, jest dokumentem zwrotnym potwierdzającym prawidłowe złożenie dokumentu do Urzędu. Dzięki otrzymaniu UPO masz pewność, że złożona przez Ciebie dokumentacja została przez nas odebrana.
 
Urzędowe Poświadczenie Odbioru dotyczy tych usług, które udostępniamy Tobie do realizacji po zalogowaniu do portalu mojaWARSZAWA, np. dofinansowanie do wymiany pieca czy wydanie karty wędkarskiej.


Do czego służy "pismo w sprawie"?


Pismo w sprawie to dokument, który dołącza się do realizowanej w Urzędzie sprawy. Na portalu mojaWARSZAWA udostępniamy Ci jego wersję elektroniczną.
 
Jak to działa? Kiedy wybierzesz z naszego katalogu usług wniosek i złożysz go przez portal mojaWARSZAWA, stanie się on Twoją urzędową sprawą i otrzyma od nas indywidualny numer, czyli tzw. numer sprawy. Kiedy otrzymasz od pracownika Urzędu prośbę o przekazanie brakujących informacji lub dokumentów do tego wniosku, będziesz mieć możliwość przesłania ich właśnie przez ten formularz.


Kto stworzył portal mojaWARSZAWA i odpowiada za jego działanie?


Portal mojaWARSZAWA został zaprojektowany przez Biuro Cyfryzacji Miasta, komórkę organizacyjną Urzędu m.st. Warszawy zajmującą się automatyzacją usług publicznych i procesów wewnętrznych, a także cyfryzacją zasobów miejskich.

Pracownicy biura czuwają nad poprawnym działaniem portalu i dbają o jego rozwój w oparciu o zgłaszane przez mieszkańców potrzeby. Chcesz ocenić portal lub znajdujące się w nim usługi? Znajdź w spisie treści zagadnienie dotyczące wyrażania opinii i dowiedz się, jak to zrobić.


Gdzie mogę się zgłosić, jeśli będę potrzebować pomocy?


Jeśli masz pomysł na nową usługę lub chcesz zgłosić nieprawidłowe działanie portalu,skontaktuj się z nami. Możesz to zrobić na parę sposobów:

- przez formularz kontaktowy na portalu mojaWARSZAWA, który znajduje się na podstronie „Kontakt” w stopce portalu lub po kliknięciu w znajdujący się po prawej stronie pomarańczowy kwadrat z wizerunkiem ręki i wykrzyknika.

- przez portal Miejskiego Centrum Kontaktu Warszawa19115

- wysyłając wiadomość na adres e-mail: kontakt@um.warszawa.pl 

Wybór należy do Ciebie!

Zachęcamy do robienia zrzutów ekranu (można tego dokonać poprzez wciśnięcie na klawiaturze klawisza PrtScr i wklejenie obrazu, np. do aplikacji Paint, a następnie zapisania pliku w formacie .jpg lub .bmp na dysku komputera). Dzięki temu będziemy mogli zlokalizować źródło problemu znacznie szybciej.


Co dzieje się ze zgłoszeniem, które do Was zgłoszę?


Zgłoszenie, które do nas kierujesz  jest dystrybuowane przez Miejskie Centrum Kontaktu Warszawa19115, a następnie przekazywane do realizacji biurom Urzędu m.st. Warszawy i/lub Urzędom Dzielnic.

W zależności od tematu Twojego zgłoszenia, pracownik danego biura merytorycznego lub Urzędu Dzielnicy udzieli Ci odpowiedzi w ramach portalu Warszawa19115.


Chcę wyrazić opinię na temat tego portalu. Jak to zrobić?


Twoja opinia jest dla nas na wagę złota, ponieważ dzięki niej możemy ulepszyć portal mojaWARSZAWA w taki sposób, aby lepiej odpowiadał Twoim oczekiwaniom.

Możesz ocenić usługi dostępne na portalu lub cały portal w dedykowanej ankiecie, którą znajdziesz po prawej stronie – w żółtym kwadracie z wizerunkiem ręki i gwiazdek. Po kliknięciu w ten kwadrat, pojawi się formularz z oceną.


Czy muszę płacić, aby korzystać z usług dostępnych na portalu?


Nie. Usługi cyfrowe na portalu mojaWARSZAWA udostępniamy bezpłatnie.


Platforma ePUAP działa wolno, zawiesza się lub nie działa wcale - nie mogę złożyć swojego dokumentu. Co mam zrobić?


ePUAP, czyli Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej, jest serwisem rządowym. W trakcie prac serwisowych może zdarzyć się, że nie będzie działać prawidłowo, np. wystąpi problem z logowaniem do profilu zaufanego lub przekazanie wniosku do ePUAP przez portal mojaWARSZAWA nie będzie możliwe (ePUAP nie będzie odpowiadać). Na takie sytuacje portal mojaWARSZAWA nie ma wpływu.

W przypadku problemów z platformą ePUAP zachęcamy do odwiedzenia działu aktualności epuap.gov.pl i zapoznania się z komunikatami o niedostępności serwisu. Można również skontaktować się z działem pomocy serwisu ePUAP.
 
W przypadku powtarzającego się problemu z ePUAP zalecamy odczekanie kilkunastu minut. Niekiedy, w związku z możliwym przeprowadzaniem prac serwisowych po stronie ePUAP, należy ponowić próbę następnego dnia.


REJESTRACJA I LOGOWANIE


Kto może założyć konto w portalu?


Konto w portalu mojaWARSZAWA może założyć każda osoba, która ma ukończone 16 lat lub opiekun prawny w imieniu dziecka, które nie ukończyło jeszcze 16 roku życia.


Kim jest dostawca tożsamości?


Dostawca tożsamości jest zaufanym źródłem potwierdzenia tożsamości danej osoby w internecie. Takim dostawcą może być bank, Krajowy Węzeł Identyfikacji Elektronicznej (login.gov.pl), profil zaufany, Facebook lub Google. Kiedy zakładasz profil u dostawcy tożsamości, przekazujesz mu dane osobowe.

Masz już profil u dostawcy tożsamości? To dobrze - możesz teraz realizować sprawy urzędowe przez internet. Jeśli jeszcze go nie masz, rekomendujemy założenie go tutaj.


Czym jest profil zaufany? Gdzie mogę go założyć?


Profil zaufany (PZ) jest usługą rządową, która potwierdza tożsamość obywatela Rzeczypospolitej Polskiej. To Twój własny podpis elektroniczny, którym możesz podpisywać składane do podmiotów publicznych dokumenty, np. wnioski czy podania. Profil zaufany jest jednym z dostawców tożsamości.

Załóż profil zaufany w Serwisie Rzeczypospolitej Polskiej i zacznij realizować sprawy urzędowe przez internet.


Dlaczego wymagacie ode mnie profilu u dostawcy tożsamości?


Profil u dostawcy tożsamości pozwala nam Ciebie zidentyfikować i dopasować panel użytkownika do Twoich potrzeb. Twoje dane w profilu u dostawcy tożsamości zostają przenoszone do portalu mojaWARSZAWA, kiedy zakładasz u nas konto użytkownika i logujesz się do niego. Dzięki temu możemy realizować składane przez Ciebie przez portal wnioski do Urzędu lub inne usługi miejskie.

Na przeniesienie danych, o których mowa wyżej, wyrażasz dobrowolną zgodę w trakcie zakładania konta użytkownika w portalu mojaWARSZAWA.


Jak mogę zarejestrować się w portalu?


Nowe konto w portalu mojaWARSZAWA utworzysz po przejściu na stronę dedykowaną rejestracji i logowaniu – znajdziesz ją tutaj lub po prawej stronie w menu na górze strony, kiedy klikniesz w czerwony przycisk z napisem „Zaloguj”.


W jaki sposób mam zalogować się do portalu?


Za każdym razem możesz zalogować się pod tym adresem lub po kliknięciu w czerwony przycisk z napisem „Zaloguj”, który znajdziesz po prawej stronie w menu na górze strony.


Czy muszę podawać Wam swoje dane osobowe?


­­­­Nie. Pamiętaj jednak, że bez ich podania nie będziesz mógł utworzyć w portalu mojaWARSZAWA konta użytkownika, zarządzać swoimi danymi teleadresowymi, a my nie będziemy mogli zrealizować Twojej sprawy lub usługi miejskiej.

Portal mojaWARSZAWA przetwarza dane osobowe zgodnie z klauzulą informacyjną.


Czy mogę samodzielnie usunąć swoje konto?


Nie masz możliwości samodzielnego usunięcia konta z portalu mojaWARSZAWA. Jeśli chcesz, abyśmy zrobili to za Ciebie, napisz na adres: iod@um.warszawa.pl. Więcej informacji znajdziesz w naszej klauzuli informacyjnej.


PANEL UŻYTKOWNIKA / MÓJ PANEL – DOSTĘPNY PO ZALOGOWANIU


Co znajdę w swoim panelu użytkownika?


W panelu użytkownika przygotowaliśmy dla Ciebie:

  • sumę wszystkich Twoich opłat na rzecz m.st. Warszawy, w tym m.in. podatków lokalnych, opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi i mandatów

  • wykaz aktywnych, złożonych przez Ciebie do Urzędu spraw

  • aktualną temperaturę i stan jakości powietrza w Twojej okolicy

  • przestrzeń z powiadomieniami, dzięki której będziesz na bieżąco z różnymi terminami lub wydarzeniami dotyczącymi Twoich spraw oraz usług

  • harmonogram odbioru odpadów dla wskazanego przez Ciebie adresu

  • możliwość szybkiego przejścia do katalogu usług

  • zarządzanie ulubionymi usługami poprzez ich dodawanie lub usuwanie


Chcę opłacić swój podatek, mandat lub dokonać opłaty za gospodarowanie odpadami. Jak to zrobić?


Kiedy zalogujesz się do portalu mojaWARSZAWA w zakładce „Panel” znajdziesz sekcję „Do zapłaty” – kafelek z sumą wszystkich Twoich opłat względem Urzędu m.st. Warszawy. Kliknij w ten kafelek i przejdź do przestrzeni, w której znajdziesz zestawienie swoich należności w trzech kategoriach: podatki lokalne, odpady komunalne i mandaty.

Dostępna dla Ciebie będzie lista zobowiązań ogółem – znajdziesz w niej wszystkie swoje należności. Jeśli któraś z nich nie została jeszcze opłacana, po prawej stronie będzie przycisk z komunikatem o możliwości jej opłacenia. Wystarczy, że klikniesz w ten przycisk i zostaniesz przeniesiony do płatności online operatora, z którym Urząd m.st. Warszawy zawarł umowę.


Gdzie sprawdzę, ile mam jeszcze do zapłaty względem Urzędu m.st. Warszawy?


Sumę wszystkich swoich opłat do uregulowania znajdziesz po zalogowaniu do portalu mojaWARSZAWA w zakładce „Panel” – na kafelku z napisem „Do zapłaty”.

Jeśli chcesz przejrzeć poszczególne należności za swoje podatki lokalne, opłaty za gospodarowanie odpadami lub wysokości otrzymanych mandatów, kliknij w kafelek „Do zapłaty”.


Czy mogę sprawdzić status swojego zobowiązania?


Tak. Status danego zobowiązania możesz sprawdzić po zalogowaniu do portalu mojaWARSZAWA w swoim panelu użytkownika. Przejdź do zakładki „Panel”, a następnie kliknij w kafelek „Do zapłaty" z sumą wszystkich Twoich należności względem Urzędu m.st. Warszawy.

Kiedy znajdziesz się w sekcji „Do zapłaty”, w liście zobowiązań po prawej stronie dostępne będą ich statusy. Dzięki nim dowiesz się, czy dane zobowiązanie jest:

  • zaległe

  • nadchodzące

  • w przetwarzaniu

  • opłacone


Czy mam możliwość przejrzenia wszystkich złożonych przez portal do Urzędu spraw?


Tak. Po zalogowaniu do portalu mojaWARSZAWA w swoim panelu użytkownika znajdziesz kafelek „Sprawy”. Zobaczysz na nim ilość Twoich aktywnych spraw w Urzędzie m.st. Warszawy – inaczej: spraw aktualnie rozpatrywanych przez pracowników Urzędu.

Po kliknięciu w ten kafelek znajdziesz się w sekcji „Moje sprawy”. W tym miejscu przejrzysz wszystkie wnioski, które zostały przez Ciebie złożone do Urzędu. Możesz też sprawdzić stan realizacji każdego z nich lub zapoznać się z jego szczegółami.


Gdzie sprawdzę, czy złożony przeze mnie wniosek został rozpatrzony?


Po zalogowaniu do portalu mojaWARSZAWA, w swoim panelu użytkownika znajdziesz kafelek „Sprawy”, na którym znajduje się ilość Twoich aktywnych spraw w Urzędzie m.st. Warszawy.

Po kliknięciu w ten kafelek znajdziesz się w sekcji „Moje sprawy” z listą Twoich urzędowych wniosków. W tym miejscu masz wgląd do wszystkich złożonych przez Ciebie wniosków do Urzędu. Możesz sprawdzić stan realizacji każdego z nich, a także zapoznać się z jego szczegółami.


Jak mogę dodać usługę do swoich ulubionych?


Jeśli często realizujesz jakąś usługę na portalu mojaWARSZAWA, możesz ją dodać do swoich ulubionych i mieć ją zawsze pod ręką w panelu użytkownika (na dole strony będzie dla Ciebie dostępny obszar pn. „Moje ulubione usługi”).

Dodawać usługi możesz po zalogowaniu do portalu, kiedy przejdziesz do katalogu usług. Wystarczy, że na kafelku z daną usługą klikniesz w serduszko obok przycisku „Uruchom”. Kiedy podświetli się na czerwono, usługa zostanie dodana do wspomnianego wyżej obszaru „Moje ulubione usługi”.


Jak mogę usunąć usługę ze swoich ulubionych?


Jeśli chcesz usunąć dodaną wcześniej do ulubionych usługę, możesz to zrobić na dwa sposoby. Zaloguj się do portalu mojaWARSZAWA, a następnie:

  1. przejdź do swojego panelu użytkownika i w obszarze „Moje ulubione usługi” na kafelku z wybraną usługą kliknij w czerwone serduszko obok przycisku „Uruchom”;

  2. przejdź do katalogu usług i zlokalizuj czerwone serduszko na kafelku z daną usługą – kliknij w nie, a zrobi się białe z niebieskim obramowaniem.

Usunięte z ulubionych usługi nie będą już widoczne w obszarze „Moje ulubione usługi”. Pamiętaj, że usuniętą usługę zawsze możesz dodać ponownie do swoich ulubionych.


Moja sprawa się zdublowała. Chcę wykasować jedną z tych spraw. Czy mam taką możliwość?


Czasami może zdarzyć się, że Twój wniosek zostanie przez portal mojaWARSZAWA zarejestrowany podwójnie. Nie masz możliwości usuwania swoich spraw – my również nie możemy usunąć Twojej sprawy.
 
W tej sytuacji pracownik Urzędu zrobi adnotację, że zdublowana sprawa jest realizowana w ramach pierwszej.


Wczoraj udało mi się częściowo wypełnić wniosek i zapisać jego wersję roboczą. Dziś chcę dokończyć uzupełnianie danych i przekazać wniosek do Urzędu. Gdzie go znajdę?


Kiedy wypełniasz elektroniczny formularz w portalu mojaWARSZAWA i dokonasz jego zapisu – utworzysz tzw. wniosek roboczy, który jest dostępny do edycji oraz przekazania do Urzędu w późniejszym czasie.

Zapisane formularze dla wniosków czy deklaracji możesz znaleźć w swoim panelu użytkownika, w liście spraw. Wyróżniają się statusem: „Roboczy”.


PODATKI LOKALNE


Jakie podatki mogę obliczać i opłacać na portalu?


W portalu mojaWARSZAWA udostępniamy podatki lokalne, czyli:

  • podatek od nieruchomości

  • podatek leśny

  • podatek rolny

  • podatek od środków transportowych


Chcę zapłacić swój podatek. Jak to zrobić?


Kiedy zalogujesz się do portalu mojaWARSZAWA, w swoim panelu użytkownika przejdź do zakładki „Podatki”, a następnie przejrzyj listę swoich zobowiązań. Na liście uwzględniliśmy wszystkie Twoje podatki lokalne oraz ich aktualne statusy.

Jeśli masz jakiś podatek do zapłacenia, po prawej stronie dostępny będzie przycisk z komunikatem o możliwości jego opłacenia. Wystarczy, że klikniesz w ten przycisk, a zostaniesz przeniesiony do płatności online operatora, z którym Urząd m.st. Warszawy zawarł umowę.


W jaki sposób mam obliczyć swój podatek i złożyć deklarację lub informację podatkową do Urzędu?


Po zalogowaniu się do portalu mojaWARSZAWA przejdź do zakładki „Podatki”. Po lewej stronie znajdziesz kafelek z kreatorami deklaracji i informacji podatkowych. Kliknij w komunikat „Przejdź do kreatorów”, a następnie wybierz rodzaj swojego zobowiązania poprzez kliknięcie komunikatu „Przejdź” przy wybranym podatku.

W nowym oknie otworzy się kreator podatkowy, który krok po kroku przeprowadzi Cię przez całą procedurę obliczeń i składania formularza do Urzędu.


Czym są kreatory podatkowe?


Kreatory podatkowe to narzędzia, które w prosty sposób pozwalają na wygenerowanie nowych deklaracji lub informacji podatkowych, uzupełnianie ich, a następnie wydruk lub złożenie drogą elektroniczną do Urzędu.

Kreatory pomogą Tobie dobrać odpowiednią stawkę podatkową i automatycznie wyliczą Twój podatek.


Czym są moje przedmioty opodatkowania? Jak mogę je dodać?


Przedmiotem opodatkowania może być Twoja działka rolna lub posiadana przez Ciebie nieruchomość, czyli tak naprawdę to, od czego płacisz podatek.

W portalu mojaWARSZAWA znajdują się te przedmioty opodatkowania, które zostały zarejestrowane w Centrum Obsługi Podatnika Urzędu m.st. Warszawy. Nie masz możliwości ich samodzielnego wprowadzania.


Gdzie przejrzę wszystkie złożone przeze mnie do Urzędu deklaracje i informacje podatkowe?


Po zalogowaniu do portalu mojaWARSZAWA, z zakładce „Podatki” znajdziesz historię swoich deklaracji – listę ze wszystkimi deklaracjami i informacjami podatkowymi, które składałeś przez portal mojaWARSZAWA do Urzędu. Na liście dostępne będą również deklaracje zarejestrowane w Centrum Obsługi Podatnika Urzędu m.st. Warszawy.

Poza przejrzeniem poszczególnych pozycji na liście, przygotowaliśmy dla Ciebie możliwość utworzenia nowego dokumentu na podstawie historycznego. Dzięki temu skrócisz czas wypełniania swojej nowej deklaracji lub informacji podatkowej – najważniejsze dane zostaną wczytane z dokumentu historycznego.


Czym są deklaracje robocze i sugerowane?


W swoim panelu użytkownika, w zakładce „Podatki” znajdziesz deklaracje robocze i sugerowane. Dzięki nim wypełnisz swoje dokumenty znacznie szybciej.

Deklaracje robocze to zapisany stan formularza dokumentu, dla którego możesz wznowić pracę wtedy, kiedy znajdziesz na to czas. Można je uznać za deklaracje rozpoczęte, jednak nie przekazane jeszcze do Urzędu.

Deklaracje sugerowane natomiast są tworzone przez kreator automatycznie w nowym roku podatkowym. Kiedy wybierasz taką deklarację, pola w formularzu deklaracyjnym automatycznie wypełniają się danymi z ubiegłego roku.


Udało mi się złożyć deklaracje przez portal mojaWARSZAWA. W panelu użytkownika przy jednej mam status "Wygenerowana", przy drugiej "Dostarczona". Co to oznacza?


Kiedy zalogujesz się do portalu mojaWARSZAWA i złożysz deklarację za pośrednictwem ePUAP, będziesz mieć możliwość zweryfikowania jej statusu w swoim panelu użytkownika. Wystarczy, że przejdziesz do zakładki „Podatki”, a następnie klikniesz w kafelek „Historia deklaracji”.
 
Status „Wygenerowana” oznacza, że Twoja deklaracja została do nas przekazana przez ePUAP, ale jeszcze pracownicy Urzędu jej nie zarejestrowali jako sprawy urzędowej. Prosimy o cierpliwość.
 
Status „Dostarczona” świadczy o zarejestrowaniu Twojej sprawy przez pracownika Urzędu – Twój dokument został odebrany. UWAGA! Ten status to ostatni etap przekazania dokumentu przez portal mojaWARSZAWA i nie będzie się zmieniać.


Deklaracje złożone przez portal a deklaracje zarejestrowane w Urzędzie. Czym różnią się te zakładki w historii moich deklaracji?


Po zalogowaniu do portalu mojaWARSZAWA, przejściu do sekcji „Podatki” i wybraniu „Historii deklaracji”, przejrzysz wszystkie swoje deklaracje w zakładkach „Deklaracje złożone przez portal” oraz „Deklaracje zarejestrowane w Urzędzie”.
 
W deklaracjach złożonych przez portal mojaWARSZAWA zobaczysz te deklaracje, które zostały przez Ciebie złożone do Urzędu po zalogowaniu do portalu – przez kreatory podatkowe.
 
W zakładce „Deklaracje zarejestrowane w Urzędzie” będą dostępne wszystkie deklaracje złożone przez Ciebie do tej pory drogą tradycyjną, czyli w papierze do Urzędu.


Dane w portalu nie zgadzają się z tymi rzeczywistymi. Kwota moich podatków do zapłacenia jest błędna. Mam od niedawna nieruchomość podlegającą opodatkowaniu, ale nie widzę jej w portalu. Dlaczego tak się dzieje? Co mam zrobić w tej sytuacji?


Portal mojaWARSZAWA pobiera informacje o Twoich płatnościach i przedmiotach opodatkowania z bazy danych podatkowych, którą na bieżącą aktualizują pracownicy Urzędu. Synchronizacja tych danych z portalem mojaWARSZAWA może potrwać nawet parę dni.
 
Jeśli zauważysz, że dane są nieprawidłowe, skontaktuj się z nami. Niezgodności zawsze warto wyjaśniać – być może Twoje potwierdzenie dokonania płatności lub zgłoszenie nowej nieruchomości podlegającej opodatkowaniu jeszcze do nas nie wpłynęły. Skontaktować się możesz na parę sposobów:

- przez formularz kontaktowy na portalu mojaWARSZAWA, który znajduje się na podstronie „Kontakt” w stopce portalu lub po kliknięciu w znajdujący się po prawej stronie pomarańczowy kwadrat z wizerunkiem ręki i wykrzyknika

- przez portal Miejskiego Centrum Kontaktu Warszawa19115
- wysyłając wiadomość na adres e-mail: kontakt@um.warszawa.pl

Zachęcamy do robienia zrzutów ekranu (można tego dokonać poprzez wciśnięcie na klawiaturze klawisza PrtScr i wklejenie obrazu, np. do aplikacji Paint, a następnie zapisania pliku w formacie .jpg lub .bmp na dysku komputera). Dzięki temu będziemy mogli szybciej zlokalizować źródło problemu.


ŚMIECI


W jaki sposób mogę obliczyć swoją stawkę za gospodarowanie odpadami?


Wysokość swojej opłaty obliczysz przez portal mojaWARSZAWA. Już niedługo umożliwimy składanie dokumentów drogą elektroniczną.


PŁATNOŚCI ELEKTRONICZNE


Gdzie znajdę zestawienie dokonanych w portalu płatności?


 Kiedy zalogujesz się do portalu mojaWARSZAWA, w panelu użytkownika przejdź do zakładki „Płatności”, a będziesz mieć wgląd do pełnego wykazu swoich płatności elektronicznych.

W tej sekcji portalu przejrzysz wykaz swoich płatności, a wśród nich:

  • zlecenia płatności

  • płatności w trakcie przetwarzania, procesowania, realizacji

  • płatności historyczne

Dokonane przez Ciebie płatności możesz filtrować po wybranych przez Ciebie kryteriach, a także wejrzeć w ich szczegóły.


Kto realizuje płatności elektroniczne? Czy moje pieniądze są bezpieczne?


Wszystkie opłaty online na portalu mojaWARSZAWA odbywają się przez bramkę płatniczą operatora płatności internetowych, z którym Urząd m.st. Warszawy zawarł umowę.

Twoje pieniądze są bezpieczne, ponieważ chronią je mechanizmy spełniające wszystkie normy bezpieczeństwa.


DANE W KONCIE UŻYTKOWNIKA


Czy mogę edytować swoje podstawowe dane osobowe, np. imię, nazwisko oraz numer PESEL?


Nie. Wskazane wyżej dane zostały przeniesione do portalu mojaWARSZAWA z rządowej usługi potwierdzającej Twoją tożsamość, czyli profilu zaufanego. Wyrażona została przez Ciebie na to dobrowolna zgoda w trakcie rejestrowania nowego konta użytkownika.

W panelu użytkownika, w zakładce „Moje dane” możesz wpisywać swoje numery telefonów i zarządzać adresami (dodawać adres główny, korespondencyjny oraz przeznaczony dla harmonogramu odbioru odpadów).


Co oznacza, że dany adres jest adresem dla harmonogramu odbioru odpadów?


Adresy harmonogramów to te adresy, z których następują odbiory odpadów. Kiedy po zalogowaniu do portalu mojaWARSZAWA wprowadzasz nowy adres, w zakładce „Moje dane” możesz wskazać, czy jest to adres dla harmonogramu odbioru odpadów. Dzięki temu w panelu użytkownika będziesz mieć zawsze pod ręką aktualne terminy odbiorów dla wskazanego przez Ciebie adresu.


Gdzie w portalu mogę edytować swoje dane?


Kiedy zalogujesz się do portalu mojaWARSZAWA, w panelu użytkownika będziesz mieć zakładkę „Moje dane”, gdzie możesz wpisywać swoje numery telefonów oraz zarządzać adresami (dodawać adresy: główny, korespondencyjny i przeznaczony dla harmonogramu odbioru odpadów).

W portalu mojaWARSZAWA zastosowano możliwość zalogowania metodą profilu zaufanego. Oznacza to, że Twoje dane na portalu mojaWARSZAWA pochodzą właśnie z tej rządowej usługi (możesz więcej przeczytać o niej w rozdziale z informacjami ogólnymi), a ich aktualizacja leży po stronie pz.gov.pl - Twoje imię i nazwisko pobierane są ze zbioru PESEL, nie możesz edytować tych danych osobowych na portalu mojaWARSZAWA.


KATALOG USŁUG


W jaki sposób mogę wyszukiwać usługi na portalu?


Na podstronie z katalogiem usług, po lewej stronie znajdziesz sekcję z możliwością wyszukiwania usług w oparciu o określone kryteria. Na start zaznaczyliśmy dla Ciebie wszystkie warianty wyszukiwania, ale możesz je dostosować do swoich preferencji.

Usługi wybierasz poprzez zaznaczenie lub odznaczenie:

  • sposobu realizacji (na portalu mojaWARSZAWA lub poza portalem)

  • rodzaju (wniosek, deklaracja lub usługa)

  • kategorii (podatki i opłaty lokalne, sprawy obywatelskie, wybory i głosowanie, wsparcie społeczne, środowisko i ekologia, komunikacja i drogi)

Poza powyższym sposobem wyszukiwania usług, nad obszarem z wyświetlanymi usługami znajduje się osobna wyszukiwarka. Wystarczy, że wpiszesz do niej nazwę usługi lub słowo kluczowe, a będziesz widzieć tylko te usługi, które odpowiadają Twojemu zapytaniu.


Czy mogę wyszukać usługę po nazwie?


Tak. W katalogu usług, nad obszarem z wyświetlanymi usługami, umieściliśmy wyszukiwarkę. Wystarczy, że wpiszesz do niej nazwę usługi lub słowo kluczowe, a będziesz widzieć tylko te usługi, które odpowiadają Twojemu zapytaniu.


Czy muszę logować się do portalu, aby realizować wszystkie dostępne na portalu usługi?


Nie. Przygotowaliśmy dla Ciebie wiele usług, które zrealizujesz bez logowania – poza portalem mojaWARSZAWA. Oznacza to, że nie wymagamy od Ciebie zakładania u nas konta, abyś mógł z nich korzystać. Musisz jednak posiadać profil zaufany.

Usługi niewymagające logowania znajdziesz w katalogu usług, po zaznaczeniu w sekcji z wyszukiwaniem usług:

  • sposobu realizacji na portalu mojaWARSZAWA

  • rodzaju Wniosek

  • kategorii wedle Twojego upodobania (możesz zaznaczyć wszystkie lub wybrać te, które Cię interesują)


W jaki sposób mogę zrealizować usługę, która nie wymaga logowania do portalu?


Na portalu mojaWARSZAWA znajdują się usługi, które nie wymagają logowania. Realizowane są poza portalem, przez platformę ePUAP. Możesz je znaleźć w katalogu usług, kiedy w wyszukiwarce po lewej stronie, w sposobie realizacji zaznaczysz tylko wariant „Poza portalem”.

WAŻNE! Zanim zaczniesz realizować te usługi, zaloguj się na platformę ePUAP. Dzięki temu unikniesz sytuacji, którą opisaliśmy poniżej.

Jeśli nie jesteś zalogowany do ePUAP, po kliknięciu w przycisk „Uruchom” znajdujący się na kafelku z daną usługą, nastąpi przekierowanie z portalu mojaWARSZAWA do strony logowania na platformę ePUAP. Następnie, kiedy zalogujesz się już do ePUAP, znajdziesz się na stronie startowej tej platformy – nie będziesz widzieć wybranego przez siebie wcześniej wniosku czy deklaracji. Wtedy, będąc zalogowanym do ePUAP, odwiedź jeszcze raz portal mojaWARSZAWA, znajdź interesującą Cię usługę i kliknij w przycisk „Uruchom”. Tym razem zostaniesz przekierowany bezpośrednio do odpowiedniego formularza z wnioskiem lub deklaracją.


Czym jest wniosek ogólny?


Wniosek ogólny wypełniasz wtedy, kiedy nie znajdziesz w naszym katalogu usług interesującej Cię usługi. W dostępnym po zalogowaniu do portalu mojaWARSZAWA formularzu wniosku ogólnego opisujesz pokrótce, czego dotyczy Twoja sprawa oraz jakie dokumenty do niej dołączasz.

Przekazanie wniosku ogólnego do Urzędu m.st. Warszawy tworzy nową sprawę, którą możesz monitorować w swoim panelu użytkownika – zakładce „Moje sprawy”.


Chcę dowiedzieć się więcej o danej usłudze. Co mam zrobić?


Na każdym kafelku z usługą znajdującą się w katalogu usług, w prawym dolnym rogu jest komunikat „Więcej”. Kiedy klikniesz w ten komunikat, trafisz do konkretnego materiału informacyjnego na portalu Miejskiego Centrum Kontaktu Warszawa19115.


Co stanie się po wciśnięciu przycisku „Uruchom” na kafelku z usługą?


Przycisk z komunikatem „Uruchom”, który widzisz na każdym kafelku z usługą w katalogu usług, przeniesie Cię do konkretnej usługi – formularza z wnioskiem do wypełnienia.


Czym jest symbol serca przy przycisku „Uruchom” na kafelku z usługą?


Kliknięcie w ten symbol skutkuje dodaniem lub usunięciem wybranej usługi z Twoich ulubionych. Kiedy usługa jest dodana do ulubionych – serce jest czerwone. Kiedy usługa nie znajduje się w Twoich ulubionych – serce jest białe w niebieskim obramowaniu.

Funkcja dodawania lub usuwania usług z ulubionych dostępna jest wyłącznie dla zalogowanych na portalu mojaWARSZAWA użytkowników. Ulubionymi usługami można zarządzać w panelu użytkownika.