Najczęściej zadawane pytania - FAQ

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

Przygotowaliśmy dla Ciebie praktyczne wskazówki dotyczące korzystania z portalu „Moja Warszawa”. Przejrzyj poniższe zagadnienia i znajdź odpowiedzi na swoje pytania.

 


INFORMACJE OGÓLNE


 

Czym jest portal „Moja Warszawa”?

„Moja Warszawa” to portal miasta stołecznego Warszawy, który umożliwi Ci szybką i bezpieczną realizację miejskich usług cyfrowych przez internet. Jest to część platformy Miejskiego Centrum Kontaktu Warszawa19115, dzięki której możesz zgłaszać rozmaite inicjatywy dla poprawy jakości życia w stolicy.

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej, przeczytaj najważniejsze informacje o portalu i jego regulamin.

Czym są usługi cyfrowe?

Usługi cyfrowe to usługi świadczone drogą elektroniczną – na odległość. Możesz zrealizować je online o każdej porze dnia i z dowolnego miejsca na świecie. Wystarczy, że masz urządzenie z dostępem do internetu, np. laptop lub tablet.

Gdzie mogę się zgłosić, jeśli potrzebuję pomocy?

Jeśli masz pomysł na nową usługę lub chcesz zgłosić swoje sugestie, skontaktuj się z nami. Możesz to zrobić na parę sposobów:
•    przez formularz kontaktowy, który znajdziesz na podstronie „Kontakt” w stopce portalu lub gdy klikniesz w znajdujący się po prawej stronie pomarańczowy kwadrat z wizerunkiem ręki i wykrzyknika
•    przez platformę Miejskiego Centrum Kontaktu Warszawa19115
•    wysyłając wiadomość na adres: kontakt@um.warszawa.pl 

Wybór należy do Ciebie! Zachęcamy do robienia zrzutów ekranu i dołączania ich do zgłoszeń. Dzięki temu będziemy mogli znacznie szybciej udzielić pomocy.

Co dzieje się z moim zgłoszeniem do Was?

Zgłoszenie, które do nas wyślesz, trafi do konsultantów Miejskiego Centrum Kontaktu Warszawa19115. Oni przekażą je do realizacji – zależnie od tematu – biurom Urzędu m.st. Warszawy, urzędom dzielnic lub jednostkom organizacyjnym, z którymi współpracuje miasto. 
Pracownik właściwej merytorycznie komórki odpowie Ci przez Warszawa19115.

Chcę wyrazić opinię na temat tego portalu. Jak to zrobić?

Możesz ocenić usługi dostępne na portalu lub cały portal w ankiecie, którą znajdziesz po prawej stronie – w żółtym kwadracie z wizerunkiem ręki i gwiazdek. Gdy klikniesz w ten kwadrat, pojawi się formularz z oceną.

 


KONTO UŻYTKOWNIKA: REJESTRACJA I LOGOWANIE


 

Kto może założyć konto w portalu?

Konto w portalu „Moja Warszawa” może założyć każda osoba, która ukończyła 16 lat lub opiekun prawny w imieniu dziecka, które nie skończyło jeszcze 16 roku życia.

Jak mogę zarejestrować się w portalu i w jaki sposób mam się do niego logować?

Nowe konto utworzysz po przejściu na stronę do rejestracji i logowania. Wejdziesz na nią również w górnym menu, kiedy klikniesz w przycisk z napisem „Zaloguj”.

Za każdym razem będziemy Cię prosić o zalogowanie się przez dostawcę tożsamości – Węzeł Krajowy (Login.gov.pl). Podczas pierwszego logowania przekieruje Cię on do formularza rejestracji konta nowego użytkownika. Każde kolejne logowanie przeniesie się do Twojego panelu użytkownika. Węzeł Krajowy (Login.gov.pl) jest bezpieczną usługą rządową, która służy do potwierdzenia Twojej tożsamości. Dzięki uwierzytelnieniu wiemy, że to Ty zakładasz konto i logujesz się do portalu. Mamy pewność, że realizujesz usługi we własnym imieniu.

Kim jest dostawca tożsamości?

Dostawca tożsamości jest zaufanym źródłem potwierdzenia tożsamości danej osoby w internecie. Takim dostawcą może być profil zaufany, mObywatel lub bank. Kiedy zakładasz profil u dostawcy tożsamości, przekazujesz mu dane osobowe.

Dzięki dostawcy tożsamości możesz realizować sprawy urzędowe przez internet.

Czym jest profil zaufany? Gdzie mogę go założyć?

Profil zaufany (PZ) jest usługą rządową w postaci Twojego własnego podpisu elektronicznego. Posiadając profil zaufany możesz podpisywać dokumenty składane do podmiotów publicznych, np. wnioski i deklaracje. Profil zaufany jest jednym z dostawców tożsamości.

Jeśli nie masz jeszcze profilu zaufanego, załóż go w Serwisie Rzeczypospolitej Polskiej i zacznij realizować sprawy urzędowe przez internet.

Dlaczego wymagacie ode mnie profilu od dostawcy tożsamości?

Profil od dostawcy tożsamości pozwala nam Cię zidentyfikować. Po pierwszym logowaniu do portalu „Moja Warszawa”, system przeniesie część Twoich danych od dostawcy tożsamości do zakładki „Moje dane”. Są nimi: imię, nazwisko oraz numer PESEL.

Na przeniesienie tych danych wyrażasz zgodę, gdy zakładasz konto użytkownika w portalu „Moja Warszawa”.

 


DANE W KONCIE UŻYTKOWNIKA I PANEL UŻYTKOWNIKA


 

Czy mogę edytować swoje dane osobowe, np. imię, nazwisko oraz numer PESEL?

Nie. Te dane pobieramy od Twojego dostawcy tożsamości (np. profilu zaufanego, banku, mObywatela). Nie możesz ich u nas modyfikować. Za aktualizację tych danych odpowiada dostawca tożsamości. Jeśli zauważysz, że cokolwiek się nie zgadza, jak najszybciej skontaktuj się z tym dostawcą.

Gdzie w portalu mogę edytować swoje dane?

W panelu użytkownika znajdziesz zakładkę „Moje dane”, gdzie możesz wpisywać i modyfikować swoje numery telefonów oraz zarządzać adresami (dodawać adresy główny, korespondencyjny, dla celów podatkowych, a także przeznaczony dla harmonogramu odbioru odpadów). Masz możliwość również dodać firmę.

Nie możesz edytować tylko numeru PESEL, imienia i nazwiska.

Dane w portalu są niekompletne. Brakuje części informacji lub wyliczenia się nie zgadzają. Co mam zrobić?

Portal „Moja Warszawa” pobiera informacje o Tobie z miejskich baz danych, które są uzupełniane na bieżąco przez pracowników urzędu. Synchronizacja tych danych odbywa się raz na 24 godziny, w godzinach porannych. Kiedy po raz pierwszy zakładasz konto na portalu, Twoje dane mogą nie być widoczne od razu – pojawią się po upływie kilkunastu godzin.

Jeśli uważasz, że dane są nieprawidłowe, skontaktuj się z nami. Niezgodności zawsze warto wyjaśniać – być może potwierdzenie Twojej płatności lub zgłoszenie nowej nieruchomości, która podlega opodatkowaniu, jeszcze do nas nie wpłynęły.

Czy mogę samodzielnie usunąć swoje konto?

Nie możesz samodzielnie usunąć konta z portalu „Moja Warszawa”. Jeśli chcesz, abyśmy zrobili to za Ciebie, napisz wiadomość na: iod@um.warszawa.pl. W treści podaj swoje imię, nazwisko i adres e-mail, na jaki konto zostało założone. Więcej informacji znajdziesz w naszej klauzuli informacyjnej.

Co znajdę w panelu użytkownika?

W panelu użytkownika, do którego masz dostęp po zalogowaniu do portalu, przygotowaliśmy dla Ciebie wiele usług cyfrowych z różnych obszarów miasta. Pogrupowaliśmy je w kategorie:
1.    Odpady
Obszar o odpadach komunalnych, w którym możesz:
•    obliczyć wysokość swojej opłaty za odpady w przystępnym narzędziu do składania online deklaracji do urzędu
•    sprawdzić wykaz nieruchomości, z których odbierane są odpady
•    przejrzeć historię składanych przez portal deklaracji za odpady
•    wznowić pracę nad rozpoczętym formularzem deklaracji, która nie została zakończona z różnych przyczyn
•    poznać harmonogram odbioru odpadów dla swojego adresu

2.    Wnioski
Sprawy urzędowe online, które do tej pory można było realizować jedynie stacjonarnie – w placówkach urzędu. Znajdziesz je w katalogu usług. Wśród nich są m.in.:
•    Wniosek ogólny – do realizacji wszystkich spraw miejskich spoza katalogu usług
•    Wniosek o wydanie spersonalizowanej Warszawskiej Karty Miejskiej
•    Wniosek o wydanie Karty Warszawianki, Karty Warszawiaka, Karty Młodej Warszawianki lub Karty Młodego Warszawiaka
•    Dofinansowanie do wymiany źródła ogrzewania
•    Dofinansowanie do lokalnych źródeł energii odnawialnej
•    Formularz aktualizacji danych dla celów podatkowych
•    Pozwolenie na budowę
W panelu użytkownika znajdziesz listę swoich spraw złożonych przez ten portal do urzędu. Sprawdzisz tam status każdej z nich – na jakim etapie realizacji jest w tej chwili.

3.    Podatki
Obszar o podatkach lokalnych, w którym:
•    prześlesz deklarację podatkową do urzędu drogą elektroniczną
•    sprawdzisz wykaz opodatkowanych nieruchomości
•    przeczytasz historię złożonych przez siebie deklaracji, zarówno tych złożonych przez portal „Moja Warszawa”, jak i zarejestrowanych w urzędzie (złożonych osobiście lub przesłanych pocztą)
•    sprawdzisz wydane dla Ciebie decyzje podatkowe
•    wznowisz pracę nad wypełnianym wcześniej formularzem deklaracji 

4.    Płatności elektroniczne
Usługi, które pozwolą Ci szybko i bezpiecznie zapłacić online za zobowiązania wobec miasta. Dzięki nim możesz:
•    opłacić swoje bieżące opłaty za odpady (comiesięczne i z tytułu składanych deklaracji)
•    opłacić podatki (na podstawie decyzji podatkowych oraz składanych deklaracji)
•    regulować koszty realizacji spraw urzędowych, np. wydanie duplikatu spersonalizowanej Warszawskiej Karty Miejskiej w określonych sytuacjach.

Z jakich usług mogę skorzystać, jeśli nie mam konta w „Mojej Warszawie”?

Jeśli nie zalogujesz się do konta w „Mojej Warszawie”, możesz obliczyć wysokość swojej opłaty za odpady, a potem złożyć deklarację do urzędu drogą elektroniczną. Złożysz też w ten sam sposób również deklarację podatkową.

Co oznacza, że dany adres jest adresem dla harmonogramu odbioru odpadów?

Adresy w harmonogramie to te adresy, z których firmy odbierają odpady. Wprowadzasz je w zakładce „Moje dane”, w części o adresach.

Po uzupełnieniu tego adresu, w zakładce „Panel” zobaczysz aktualny harmonogram odbioru odpadów dla danego miejsca.

 


ODPADY


 

Jaką deklarację mogę złożyć przez ten portal?

Na portalu „Moja Warszawa” są dostępne wszystkie rodzaje deklaracji za odpady. Deklaracje zostały przypisane do poszczególnych okresów, bo w różnym czasie obowiązywały różne metody obliczania opłaty.

Wybierz konkretny okres, a wypełnisz odpowiednią deklarację.

Jak obliczyć opłatę za odpady i złożyć deklarację?

Deklarację za odpady złożysz przez portal „Moja Warszawa”. Sposób zależy od tego, czy się logujesz.

Użytkownik niezalogowany:
•    wybierz właściwy formularz internetowy na stronie – link znajdziesz też w usłudze „Deklaracje za odpady” w katalogu usług

Ten sposób nie wymaga logowania do portalu „Moja Warszawa” ani posiadania konta w nim.
Użytkownik zalogowany:
•    wybierz właściwy formularz internetowy w zakładce „Odpady”, którą znajdziesz w Twoim panelu użytkownika

Aby skorzystać z tej drogi, musisz mieć konto w portalu „Moja Warszawa” i zalogować się do niego. Narzędzie do składania formularzy deklaracji pomoże w uzupełnieniu niezbędnych danych i automatycznie obliczy Twoją stawkę. Przez internet złożysz do urzędu komplet dokumentów.

Czy będę mieć możliwość zapłacenia opłat w momencie składania deklaracji?

Tak. Jeśli masz konto w portalu podczas składania deklaracji do urzędu możesz opłacić należność dzięki płatnościom online, które udostępniamy Ci na portalu „Moja Warszawa”.

Płacę za odpady co miesiąc. Kiedy w portalu pojawi się informacja o płatności na dany miesiąc?

Dane o Twoich płatnościach za odpady pobieramy z miejskiej bazy danych. Nowe płatności pojawiać się będą między 5 a 10 dniem każdego miesiąca. Opłać je do 28 dnia każdego miesiąca.

Nie zgadzają mi się wyliczenia. Co mam zrobić w tej sytuacji?

Jeśli masz pytania o rozliczenia za odpady, skontaktuj się z właściwym urzędem dzielnicy. Listę i dane kontaktowe znajdziesz w Biuletynie Informacji Publicznej m.st. Warszawy.

Portal „Moja Warszawa” pobiera informacje o Twoich opłatach z miejskiej bazy danych. Uzupełniają ją pracownicy urzędów dzielnic na podstawie składanych deklaracji oraz bieżącego stanu rozliczeń.

Co znajdę w zakładce „Twoje nieruchomości”?

W tej zakładce znajdziesz listę swoich nieruchomości, na których powstają odpady komunalne. To właśnie z tych posesji odbieramy odpady.

Jakie dokumenty są w „Historii deklaracji”?

W tej zakładce znajdziesz wykaz deklaracji za odpady, ale tylko tych złożonych przez portal „Moja Warszawa”.

Nie zobaczysz tutaj deklaracji, które złożysz osobiście w urzędzie, wyślesz pocztą lub przekażesz przez inne strony internetowe.

Czym są „wersje robocze deklaracji”?

To formularze w trakcie edycji, które zapisują się automatycznie, kiedy przechodzisz do etapu zatwierdzania danych w deklaracji. Dzięki nim możesz powrócić do częściowo uzupełnionej deklaracji.

Wersje robocze znikają w momencie złożenia przez internet deklaracji do urzędu.

 


PODATKI


 

W jaki sposób mam obliczyć swój podatek i złożyć deklarację lub informację podatkową do urzędu?

Jeśli masz konto w portalu „Moja Warszawa”, przejdź do zakładki „Podatki”. Po lewej stronie znajdziesz formularze deklaracji lub informacji podatkowych. Kliknij w komunikat „Przejdź do formularzy internetowych”.

W nowym oknie otworzy się formularz, który krok po kroku przeprowadzi Cię przez całą procedurę obliczeń i składania deklaracji lub informacji do urzędu.

Czym są formularze podatkowe?

Formularze podatkowe to internetowe narzędzia, które w prosty sposób pozwalają utworzyć nową deklarację lub informację podatkową, uzupełnić ją, a potem złożyć przez internet do urzędu.
Formularze pozwalają obliczyć właściwą stawkę podatku.

Czym są moje przedmioty opodatkowania?

Przedmiotem opodatkowania może być Twoja działka rolna lub posiadana przez Ciebie nieruchomość, czyli tak naprawdę to, od czego płacisz podatek.

W portalu „Moja Warszawa” znajdziesz te przedmioty opodatkowania, które zostały zarejestrowane w urzędzie.

Gdzie przejrzę wszystkie złożone przeze mnie do urzędu deklaracje lub informacje podatkowe?

Po zalogowaniu do portalu, w zakładce „Podatki”, znajdziesz „Historię deklaracji i informacji” – listę ze wszystkimi deklaracjami i informacjami podatkowymi, złożonymi przez portal „Moja Warszawa” do urzędu. Na liście dostępne będą również wszystkie deklaracje, które były przez Ciebie składane do urzędu osobiście lub przesyłane pocztą.

Czym są wersje robocze deklaracji i informacji?

„Wersje robocze deklaracji i informacji” to edytowalne formularze podatkowe. Zapisują się wtedy, kiedy uzupełnisz dane i przejdziesz do etapu zatwierdzania deklaracji lub informacji.

Możesz wznowić pracę nad nimi w każdym momencie, a gotowe przesłać je do urzędu.

 


PŁATNOŚCI


 

Chcę uregulować swój podatek lub przekazać opłatę. Jak to zrobić?

Kiedy zalogujesz się do portalu mojaWARSZAWA, w zakładce „Panel” znajdziesz sekcję „Do zapłaty”. Tam są wszystkie Twoje bieżące zobowiązania wobec miasta. Możesz również przejść do zakładki „Odpady” lub „Podatki”, aby sprawdzić wyłącznie swoje opłaty z tego obszaru.

Na liście zobowiązań znajdziesz przycisk „Zapłać”. Gdy go uruchomisz, zrobisz opłatę drogą elektroniczną.

Czy mogę sprawdzić status opłaconego zobowiązania?

Tak. Status przekazanej przez portal wpłaty sprawdzisz w swoim panelu użytkownika, po zalogowaniu się do portalu. Przejdź do zakładki „Płatności” – znajdziesz w niej całą historię swoich opłat.

Starsze płatności możesz filtrować po wybranych przez Ciebie kryteriach, a także zajrzeć w ich szczegóły.

Kto realizuje płatności elektroniczne? Czy moje pieniądze są bezpieczne?

Wszystkie opłaty online, które udostępnia „Moja Warszawa”, odbywają się przez bramki płatnicze operatorów płatności elektronicznych, z którymi urząd m.st. Warszawy zawarł umowy. Obecnie są to Autopay oraz KIR (Krajowa Izba Rozliczeń).

Twoje pieniądze są bezpieczne, ponieważ chronią je mechanizmy, które spełniają wszystkie wymogi norm bezpieczeństwa.

Czy miasto pobiera opłaty za płatności online?

Nie pobieramy żadnych dodatkowych pieniędzy za Twoje opłaty, które wykonujesz przez portal „Moja Warszawa”. Jedynymi opłatami, jakie możesz ponieść, są tzw. opłaty prowizyjne, które pobierają operatorzy płatności elektronicznych za realizację transakcji.

 


WNIOSKI


 

Czy mam możliwość przejrzenia wszystkich swoich spraw urzędowych?

Nie. W panelu użytkownika znajdziesz wyłącznie listę spraw złożonych do urzędu przez portal „Moja Warszawa”. Odszukasz ją w sekcji „Sprawy”. Możesz w tym miejscu również sprawdzić stan realizacji każdej z tych spraw oraz zapoznać się z jej szczegółami.

Moja sprawa się zdublowała lub chcę ją wykasować z tego portalu. Czy mam taką możliwość?

Nie masz możliwości usuwania swoich spraw w „Mojej Warszawie” – my również nie możemy usunąć Twojej sprawy. Jeśli jednak zauważymy zdublowaną sprawę, na pewno na nią zareagujemy – jesteśmy w stanie np. połączyć sprawy i realizować zagadnienie w ramach jednej. 

Wczoraj udało mi się częściowo wypełnić wniosek i zapisać jego wersję roboczą. Dziś chcę dokończyć uzupełnianie danych i przekazać wniosek do urzędu. Gdzie go znajdę?

Zapisane formularze wniosków i deklaracji znajdziesz w swoim panelu użytkownika, w liście spraw. Wyróżniają się statusem: „Roboczy”.

Takie wersje powstają za każdym razem, kiedy wypełniasz formularz w portalu mojaWARSZAWA i zapiszesz go. Rozpoczęty wniosek możesz ponownie edytować w dowolnym momencie, a po dokończeniu przesłać do urzędu.

 


KATALOG USŁUG


 

W jaki sposób mogę wyszukiwać usługi na portalu?

Na podstronie z katalogiem usług znajdziesz lewą kolumnę z polem do wyszukiwania usług na podstawie wybranych kryteriów. Możesz zaznaczyć, czego szukasz na podstawie: sposobu realizacji, rodzaju usługi i kategorii tematycznej.

Czy mogę wyszukać usługę po nazwie?

Tak. W katalogu usług, nad obszarem z wyświetlanymi usługami, znajdziesz okienko wyszukiwarki. Wystarczy, że wpiszesz do niej nazwę usługi lub słowo kluczowe, a zobaczysz tylko te usługi, które odpowiadają Twojemu zapytaniu.

Czy muszę logować się do portalu, aby skorzystać z którejkolwiek z usług dostępnych w portalu?

Nie. Przygotowaliśmy dla Ciebie wiele usług, które zrealizujesz bez logowania – poza portalem „Moja Warszawa”. Przy tych usługach nie wymagamy od Ciebie posiadania konta na portalu. Zawsze musisz jednak mieć profil zaufany.

Do usług, które nie wymagają logowania, należą: deklaracje podatkowe, deklaracje za odpady, a także liczne wnioski, które wyświetlają się po wyborze kryterium „Poza portalem” w katalogu usług. Są to np. Karta dużej Rodziny, Wyprawka dla Warszawskiego Malucha czy zasiłek pielęgnacyjny.

Chcę dowiedzieć się więcej o usłudze, którą dla mnie udostępniliście. Co mam zrobić?

Na każdym kafelku z usługą znajduje się komunikat „Więcej”, który przekierowuje do materiału informacyjnego na portalu Miejskiego Centrum Kontaktu Warszawa19115.

Co stanie się po wciśnięciu przycisku „Uruchom” na kafelku z usługą?

Przycisk z komunikatem „Uruchom” przeniesie Cię do konkretnej usługi cyfrowej – formularza z wnioskiem lub deklaracją do wypełnienia.

Czym jest symbol serca przy „Uruchom” na kafelku z usługą?

Jeśli klikniesz w symbol serca, system doda usługę do Twoich ulubionych.
Możesz skorzystać z funkcji dodania usług do ulubionych tylko kiedy się zalogujesz. Zarządzasz nimi w panelu użytkownika.